fredag den 8. april 2016

Så er vinteren gået, og vi har travlt på " Det gamle Keramikværksted "



Så er vinteren gået , og vi har travlt på

" Det gamle Keramikværksted"



Så er vinteren endelig gået og der er for alvor gang i potteriet igen, en ny flok Søpapegøjer har besat fuglefjællet i vores gamle butik ,og er gået i gang med kurmageriet ,og hvis produktionen kan holdes i gang på naturlig vis ,ja så sparer jeg jo at skulle sidde og kæmpe med dem på drejeskiven, så lykke til med forplantningen.
Jeg har bestemt at jeg som noget nyt her på bloggen vil lægge alle tanker og ideer op, og så håber jeg at der er nogen som evt. vil kommentere eller komme med gode råd hvis det er det jeg har brug for.
En ny stor ide er opstået grundet min utrolige hjælpsomme nabo, som hvis jeg ikke havde haft ham igennem de sidste 20 år , ja så havde jeg måske heller ikke haft noget værksted, kort sagt så har han løst mangt et praktisk problem på keramikværkstedet ,og da han forleden kom og spurgte om jeg evt kunne hjælpe ham, ja så var det jo ganske let ,ingen opgave var for stor som tak for sidst !

Jeg lyttede intenst til hans behov for hjælp, og tænkte ind imellem på at -Det her er sku for stor en opgave, men jeg har nu aldrig takket nej til noget fordi det så umuligt ud, og derfor er jeg nu endt i min måske største keramiske opgave til dato,-nemlig at lave en tro kopi af min nabos carport i en miniature udgave som der kan sættes fyrfadslys i.
Carporten har han med håndværkssnilde selv bygget ,og er naturligvis meget stolt over udførelsen, og derfor kunne han godt tænke sig en lille model som han kan sidde og hygge sig ved indendørs.
Min første tanke var jo bare at sætte sig og modellere en efterligning, men som han sagde : Det er jo ikke den rigtige, og derfor er vi nu endt med en plan om at tage en gipsafstøbning af den rigtige carport, hvor i vi så kan støbe en carport i ler, køre den til et teglværk i nærheden med tunnelovn, her få den brændt, og da vi jo ved at leret svinder 12,5 % , ja så skal denne støbe procedure jo bare gentages 7 gange og vi vil have vores endelige resultat- en lille personlig carport til at sætte fyrfadslys i.

Cyproc i Kalundborg har indvilget i at levere den oprørte gips , med en solid støbetykkelse på 20 cm. har vi regnet os frem til en mængde gips på 27 m3, denne mængde vil naturligvis mindskes betydeligt hver gang vores model er svundet 12,5% . Heldigvis er vi kun i april måned ,min nabo
håber at jeg er færdig med opgaven når vi når den mørke tid igen , hvor han så kan sidde og lune sig med carporten i stuen. Jeg mangler lige de sidste beregninger ,og skulle der være nogen som mener vi har overset noget ,så bare byd ind, der tages med kyshånd imod alle gode ideer. Jo vi har for alvor travlt på "Det gamle Keramikværksted"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar